”Vi underlättar vardagen för ett 30-tal åkerier”

Colix närmar sig 200 kunder varav de flesta är just företag med en utspridd medarbetarskara. Det är svårt att kommunicera, informera och administrera för medarbetare som inte sitter framför en dator på dagarna. Tillsammans med representanter från åkeri- och transportbranschen har vi på Colix tagit fram en lösning just för bolag som har förare ute på vägarna och som behöver ha kontoret med sig i fickan för att kunna sköta delar av sitt arbete.

Idag återfinns bland andra Transportcentralen i Halland, Samuelssons Åkeri, transportcentralen Alwex, Arons Åkeri, Lessebo ÅC och Mörbylånga åkeri i kundskaran som stadigt växer.

Vi har ställt 5 snabba frågor till Linn van der Hoek-Karlsson som är kundansvarig för dessa åkerikunder på Colix.
 

Vad ingår i en app för ett åkeri- och transportbolag?
Exakt innehåll skiljer mellan olika företag men de flesta av våra kunder har valt att ha ett nyhetsflöde för sina medarbetare, överträdelserapportering, rapportering för skador av gods, sjukanmälan, ledighetsansökan, policys, kontaktregister, kundinformation, en förarhandbok med all personalinformation om arbetstider, ledighet, lön, facklig information, osv.

Varför ska åkerier ha just en Colix-app?
Då vi har utvecklat vår tekniska plattform tillsammans med representanter från åkerier och lastbilscentraler så är vår lösning väl anpassad till branschens behov. Dessutom har vi vid det här laget hjälpt ett 30-tal företag med just deras unika åkeriappar vilket gör att vi också kan komma med goda råd och förslag till företag där den här appen är deras första digitala steg.

Vad tycker åkerierna är det bästa med att ha en applösning?
Många av våra kunder sparar idag en väldig massa tid tack vare sin app. De på kontoren slipper nu många samtal om arbetstider, ledighetsansökningar och instruktioner som tidigare kom från förarna ute på vägarna. Även möjligheten att samla kundspecifik information i appen, så som portkoder, saker att tänka på vid lossning, kontaktuppgifter till kund etc sparar mycket tid både för chaufförer och åkerierna. Även kontaktregister med kontaktinfo till de anställda är mycket uppskattat.

Dessutom får förarna det lättare att följa regelverken kring överträdelserapporter då de kan skicka in ärenden och signera med BankID direkt där de är, samma sak gäller tex rapportering av skador på gods. De företag som gillar att kommunicera alltifrån positiva nyheter till information om olyckor på vägarna osv har även stor nytta av nyhetsflödet och dess pushnotiser där man enkelt når alla med samma information samtidigt. 

”Då vi har utvecklat vår tekniska plattform tillsammans med representanter från åkerier och lastbilscentraler så är vår lösning väl anpassad till branschens behov. 

Hur stort måste ett företag vara för att dra nytta av en digital lösning såsom en mobilapp?
Vi har kunder som har alltifrån 15-400 anställda. Behoven ser ibland lite olika ut men den gemensamma nämnaren är att medarbetarna är utspridda och inte sitter vid en dator som huvudsyssla. För de medarbetare som arbetar centralt och faktiskt sitter vid en dator så kan de dessutom använda vår digitala lösning både via webben och som mobilapp.

Hur går det till att komma igång med en åkeriapp?
Vi presenterar först vår lösning via en digital demo över Teams. På så sätt ger vi kunderna en bra bild över möjligheterna med vår teknik. Därefter har vi ett uppstartsmöte där vi går igenom kundens befintliga processer, behov och problem. Allt det material som kunden redan har på plats såsom policys, blanketter, personalhandbok, osv skickar de till oss tillsammans med sin logotyp och företagets färger. Ca 1 vecka senare presenterar vi en skräddarsydd app för kunden som då har företagets egna färger, logotyp och innehåll. Därefter publicerar vi företagets app på App Store och Google Play och bjuder in företagets medarbetare som användare. Sedan är det bara att köra igång!

Vi vet att våra kunder har fullt upp med sin verksamhet och inte har tid att diskutera en digital lösning i flera månader så vi är dem som gör jobbet och gör appen färdig att använda. Hela processen tar inte mer än 4 veckor från start till mål.

Vill du höra mer och se hur lösningen ser ut – hör av dig så visar vi genom en digital demo. Boka här!