Colix Visselblåsningstjänst

Din säkra och anonyma visselblåsartjänst

Vi på Colix vill hjälpa våra kunder att skapa digitala arbetssätt för bland annat kommunikation med medarbetare, rapportering och regelefterlevnad. Därför erbjuder vi en digital visselblåsarfunktion som gör det möjligt att följa visselblåsarlagen 2023 direkt i er Colix-app.

Colix Visselblåsning är en visselblåsartjänst för företag som enkelt adderas till er Colix-app och blir ert eget, säkra och anonyma visselblåsarsystem. Har ni inte en Colixapp kan ni köpa vår visselblåsningsfunktion som en standardiserad produkt ur vår Colix Produktserie. Funktionen är framtagen tillsammans med vår samarbetspartner L&L Advokatbyrå, en erkänd aktör inom arbetsrätt. Tillsammans erbjuder vi även mallar för de policys och dokument som krävs för att uppfylla lagens krav på en intern rapporteringskanal.

Läs mer om LANSERINGEN TILLSAMMANS MED L&L ADVOKATBYRÅ

Boka en demo med oss!

Vi visar dig gärna hur vår visselblåsningskanal skulle se ut för er. Demon är digital och kostnadsfri. Boka genom att fylla i formuläret nedan så hör vi av oss på studs!

Vad företag behöver veta om Visselblåsning?

Alla arbetsgivare med minst 50 anställda är enligt visselblåsarlagen 2023 skyldiga att ha ett säkert visselblåsarsystem för rapportering av missförhållanden. Det är viktigt att komma ihåg att även deltidsanställda, tidsbegränsat anställda och föräldralediga räknas in i det totala antalet.

Lagen syftar till att möjliggöra anonym rapportering av allvarliga oegentligheter, såsom mutbrott, jäv, trakasserier, brott mot upphandlingsregler, miljöbrott, brister i produktsäkerhet och djurskydd. För att uppfylla kraven måste företag ha en intern rapporteringskanal samt tydliga rutiner för hur inkomna rapporter hanteras och dokumenteras. Det är inte bara anställda som ska kunna använda visselblåsarfunktionen. 

Företagens styrelser är ytterst ansvariga för att organisationen följer lagen, har ett fungerande visselblåsarsystem och att nödvändiga rutiner och dokumentation finns på plats. Att implementera en digital visselblåsartjänst är ett effektivt sätt att säkerställa efterlevnad av visselblåsarlagen och skapa trygghet för både medarbetare och ledning.

Vilka ska kunna visselblåsa?

Även volontärer, praktikanter, inhyrd personal, konsulter, egenföretagare, företagsledning och aktieägare som är verksamma i bolaget omfattas av lagen. Därför måste er visselblåsartjänst vara tillgänglig även för dem som inte har tillgång till intranät eller medarbetarappar. Med Colix Visselblåsning kan ni enkelt publicera en extern länk till rapporteringsformuläret, exempelvis på er hemsida, samtidigt som funktionen är fullt integrerad i Colix-appen för de medarbetare som använder den.

Hur fungerar Colix Visselblåsning?

Den som vill rapportera in en oegentlighet möts i vår Visselblåsningsfunktion av ett formulär där visselblåsaren fyller i vad hen vet eller tror skett samt när och var händelsen skett. Visselblåsaren kan bifoga filer, bilder, etc och kan välja mellan att vara anonym eller att ange sitt namn.

Efter att rapporten skickats in får visselblåsaren ett unikt ärendenummer att spara. Genom ärendenumret kan visselblåsaren följa ärendet och även se om rapportmottagaren har några kompletterande frågor som hen behöver svara på.

Den som är ansvarig för att ta emot visselblåsningsrapporten kan både ställa kompletterande frågor till visselblåsaren och notera interna kommentarer till ärendet samt bestämma status på ärendet såsom om det är pågående eller avslutat.

Hur fungerar Colix Visselblåsning?

Den som vill rapportera in en oegentlighet möts i vår Visselblåsningsfunktion av ett formulär där visselblåsaren fyller i vad hen vet eller tror skett samt när och var händelsen skett. Visselblåsaren kan bifoga filer, bilder, etc och kan välja mellan att vara anonym eller att ange sitt namn.

Efter att rapporten skickats in får visselblåsaren ett unikt ärendenummer att spara. Genom ärendenumret kan visselblåsaren följa ärendet och även se om rapportmottagaren har några kompletterande frågor som hen behöver svara på.

Den som är ansvarig för att ta emot visselblåsningsrapporten kan både ställa kompletterande frågor till visselblåsaren och notera interna kommentarer till ärendet samt bestämma status på ärendet såsom om det är pågående eller avslutat.

Följer Colix lagkraven på en visselblåsningstjänst?

Ja, trots att funktionen blir en del av er Colix-app så kommer de som visselblåser att kunna välja att vara helt anonyma. Endast den eller de personer ni själva utser som mottagare av rapporterna kommer att se informationen. Ni kan även låta en extern part såsom en jurist eller konsult vara mottagare av rapporterna om du bjuder in hen till funktionen.

Vi vill dock påminna om att det alltid är ditt ansvar för företagsledare att se till att de tjänster du köper är i linje med de krav du lyder under och att de kringliggande kraven kring rutiner etc finns på plats hos er. Tekniken kan ni lita på att vi på Colix sköter.

Vill ni ha legal hjälp?

Önskar ni att en oberoende jurist ska ta emot era visselblåsningar eller vill ni få hjälp med ett specifikt visselblåsningsärende så ställer vår samarbetspartner L&L Advokatbyrå upp med dessa tjänster.

Du kontaktar då Ann Nilsson: https://landl.se/kontakt 

Vanliga frågor och svar

Kan man vara anonym när man rapporterar in en oegentlighet via Colix Visselblåsning?

Ja, man är helt anonym som visselblåsare. Ärendet får ett unikt ärendenummer som man själv får spara för att sedan kunna se när ärendet följs upp.

Vad är visselblåsning?

Visselblåsning är en lag som kräver att företag med fler än 50 anställda ska ha ett system för anmälning av missförhållanden.

Kan jag använda Colix Visselblåsning även om mitt företag har färre än 50 anställda?

Ja det går att använda ändå, men det är inte lag på att företag med färre än 50 anställda måste ha det.

Vi visar dig gärna

Digitala tjänster och produkter som våra kan vara ganska svåra att förstå sig på. Därför visar vi dig gärna vår demo och tidigare app- och webblösningar vi byggt. Det brukar vara det bästa för att få en bättre koll och känsla för hur slutresultatet skulle kunna bli för dig och ditt företag. En kortare demo tar 30 minuter och kan göras digitalt. Boka en så visar vi dig snabbt och lätt.

Boka en demo!

Hör av dig till oss

När man väljer nya teknikleverantörer vill man såklart inte köpa grisen i säcken. Vi vet, vi har varit i samma sits många gånger. Just därför har vi byggt ett helt team med fantastiska kundansvariga som står redo och som du mer än gärna får höra av dig till om du har frågor eller funderingar kring våra digitala lösningar, tekniken, bolaget Colix eller annat.

Hör av dig

Varför välja Colix?

Det finns massor av leverantörer när det kommer till app- och webblösningar. Vi tycker själva att vårt upplägg är både bra och schysst. Det är skapat för att vara kundvänligt på riktigt. Dessutom vet du som alltid vad du ska betala och vad du får hos oss. Som grädde på moset så får du Sveriges mest kärleksfulla support på köpet. Fler skäl om varför du ska välja Colix...

Läs mer