Colix app för åkerier och transportbolag

Effektivisera verksamheten med en skräddarsydd åkeriapp

Att ha medarbetarna utspridda längs vägarna medför ofta en utmaning när det kommer till kommunikation och genomförande av olika viktiga processer som kan vara viktiga både legalt men också av säkerhetsskäl. Som medarbetare inom transportsektorn är det också svårt att ha ordning på alla dokument och pärmar och att följa uppsatta processer när man sällan har en dator eller ett kontor nära tillhands.

Därför har vi hjälpt många åkerier och transportbolag att bygga interna skräddarsydda mobilappar, så att medarbetarna kan ha kontoret med sig på vägarna. Vi förenklar vardagen genom att samla era viktiga dokument, policys, rutiner med mera på ett och samma ställe anpassad efter era behov. Även möjlighet till att chatta och skapa nyhetsflöden för att snabbt nå ut till alla medarbetare oavsett plats och tid.

Utvald partner till Sveriges Åkeriföretag

Vi på Colix är sedan 2022 i tuff konkurrens utvald förmånspartner till Sveriges Åkeriföretag. Det innebär att Sveriges Åkeriföretag har gått igenom vår produkt Colix Åkeriapp och rekommenderar denna till sina medlemsföretag inom transportsektorn. Medlemmarna får även rabatt på sin Colix Åkeriapp via Sveriges Åkeriföretag.

Läs MER OM SAMARBETET MED sVERIGES åKERIFÖRETAG

 

Hur går det till?

Vid ett första uppstartsmöte går vi igenom era processer, önskemål och behov. Därefter bygger vi en nyckelfärdig app- och webblösning åt er. Lösningen skräddarsys med er logotyp, era färger och design och självklart fyller vi den med era texter och ert innehåll.

Är ni osäkra på vad som bör finnas med i en medarbetarapp eller är ovan som IT-beställare så kan ni slappna av. Vi har byggt hundratals lösningar och har såklart massor av erfarenhet, tankar och idéer som vi presenterar för er så att vi kommer igång på ett smidigt och framför allt tidseffektivt sätt.

Hur går det till?

Vid ett första uppstartsmöte går vi igenom era processer, önskemål och behov. Därefter bygger vi en nyckelfärdig app- och webblösning åt er. Lösningen skräddarsys med er logotyp, era färger och design och självklart fyller vi den med era texter och ert innehåll.

Är ni osäkra på vad som bör finnas med i en medarbetarapp eller är ovan som IT-beställare så kan ni slappna av. Vi har byggt hundratals lösningar och har såklart massor av erfarenhet, tankar och idéer som vi presenterar för er så att vi kommer igång på ett smidigt och framför allt tidseffektivt sätt.

Boka en demo

Digitala tjänster och produkter som våra kan vara ganska svåra att förstå sig på. Därför visar vi dig gärna andra kunders mobilappar vi byggt. Det brukar vara det bästa för att ge dig en känsla för hur slutresultatet skulle kunna bli för dig och ditt företag. En demo tar ca 30 minuter, är kostandsfri och görs digitalt. Boka genom att fylla i formuläret nedan så hör vi av oss.

Digital överträdelserapportering direkt i mobilen

Det starkaste behovet på marknaden just nu är digitalisering av hanteringen av överträdelser av kör- och vilotider. Många av våra kunder har tidigare hanterat överträdelserapporteringen genom att låta förarna skriva under rapporten fysiskt genom att posta rapporterna hem till förarna. Vi kan erbjuda våra kunder en integration mot systemet idha-Online som gör att förarna får sin överträdelserapport direkt i mobilen och där kan kommentera och signera den. Vi erbjuder även möjligheten till att sköta det proaktiva arbetet och utbildningen direkt i mobilappen.

Läs MER OM VÅR DIGITALA ÖVERTRÄDELSERAPPORTERINGSTJÄNST

Vad innehåller en typisk app för ett åkeri/transportbolag?

Överträdelserapportering av kör- och vilotider

Förarhandbok

Nyhetsflöde för viktig information som nya rutiner eller trevlig information som nya kollegor, fredagsfika, eller sommarfesten

Chatt

Ansökningar om ledighet, sjukanmälan, anmälan till interna festligheter eller medarbetarundersökningar. 

Anmälan av skador på gods/frakt

Kundspecifik information såsom portkoder, ruttinformation, lastning och lossning och inrapportering av väntetider hos kund.

Kontaktregister

Onboarding av nya medarbetare med ex. godkännande av alla policies, signering av anställningsavtal och annan viktig information när man är ny på jobbet

Vi underlättar vardagen för över 100 åkerier

Tillsammans med representanter från åkeri- och transportbranschen har vi på Colix tagit fram en lösning just för bolag som har förare ute på vägarna och som behöver ha kontoret med sig i fickan för att kunna sköta delar av sitt arbete.

Idag återfinns bland andra Transportcentralen i Halland, Samuelssons Åkeri, transportcentralen Alwex, Arons Åkeri och Mörbylånga åkeri i kundskaran som stadigt växer.

Vi har ställt 5 snabba frågor till Linn van der Hoek-Karlsson som är kundansvarig för dessa åkerikunder på Colix

Läs intervjun med LINN

Samuelssons åkeri i framkant

Genom att blanda Samuelssons kunskap om sina egna processer och behov med Colix tekniska kompetens har företaget kunnat digitalisera flera av sina mest kritiska processer och lyckats göra dem mobila på riktigt. I deras app som är anpassad för åkerinäringen hittar man bland annat skaderapportering, personalhandbok, ledighetsanmälningar och ärendehantering för verkstaden. Läs intervjun med deras VD Johan om varför han tog steget att bygga en digital lösning för allt HR-arbete.

Läs intervjun med Johan

Vanliga frågor och svar

Hur kan en Colix-app förbättra effektiviteten och säkerheten inom vårt åkeri?

I en Colix-app kan ni smidigt samla alla viktiga dokument, policys och handböcker men även rapportera avvikelser, sköta överträdelserapportering osv. Med hjälp av appen kan ni även ge snabbare återkoppling för att spara tid.

Hur kan en Colix-app underlätta kommunikationen mellan förare och kontorspersonal?

I appen kan ni både chatta en och en eller i grupp, skicka ut nyhetsflöden för att snabbt nå ut med information men även hitta kontaktregister till alla medarbetare oavsett tid och plats. 

Vi visar dig gärna

Digitala tjänster och produkter som våra kan vara ganska svåra att förstå sig på. Därför visar vi dig gärna vår demo och tidigare app- och webblösningar vi byggt. Det brukar vara det bästa för att få en bättre koll och känsla för hur slutresultatet skulle kunna bli för dig och ditt företag. En kortare demo tar 30 minuter och kan göras digitalt. Boka en så visar vi dig snabbt och lätt.

Boka en demo!

Hör av dig till oss

När man väljer nya teknikleverantörer vill man såklart inte köpa grisen i säcken. Vi vet, vi har varit i samma sits många gånger. Just därför har vi byggt ett helt team med fantastiska kundansvariga som står redo och som du mer än gärna får höra av dig till om du har frågor eller funderingar kring våra digitala lösningar, tekniken, bolaget Colix eller annat.

Hör av dig

Varför välja Colix?

Det finns massor av leverantörer när det kommer till app- och webblösningar. Vi tycker själva att vårt upplägg är både bra och schysst. Det är skapat för att vara kundvänligt på riktigt. Dessutom vet du som alltid vad du ska betala och vad du får hos oss. Som grädde på moset så får du Sveriges mest kärleksfulla support på köpet. Fler skäl om varför du ska välja Colix...

Läs mer