2022 – året då ketchupeffekten smög sig på

Nyårsfyrverkerierna börjar smygtestas och champagen börjar ta slut på hyllorna – det närmar sig med andra ord ett nytt år. Alltså hög tid att summera Colixåret 2022. 

 

Januari startade med en fortsatt blygsam medarbetarskara som hade ett stort teknikbyte framför sig. Under det första halvåret byggde vi om alla befintliga kunders appar (alltså flera hundra). Ett tufft arbete för teamet och som också i vissa fall prövade våra kunders tålamod. Men en efter en fick våra Colix-kundappar ett nytt, snyggt och modernt utseende och tillfixade features.

Vår fokusering på färre målgrupper började under våren också visa på positiva effekter. Vi kom allt närmare åkeri- och byggbranschen vilket har genererat fantastiskt många nya kunder under året. Under det första kvartalet kände att vi hittat Colix framgångsrecept och beslöt därför att genomföra en nyemission.

Arbetet kring nyemissionen bjöd på många intressanta och givande möten med befintliga aktieägare och nya potentiella investerare. Trots det bistra börsklimatet och IT-bolagens kraschade värderingar nådde vi vårt mål att ta in 15 MSEK till oförändrad värdering. Vi kunde dessutom hälsa ett 20-tal nya investerare välkomna till Colix-kretsen.

Emissionen gjorde att vi kunde gasa vidare på vår tillväxtresa. Under sommaren anställdes ytterligare fem nya kollegor. I mitten av augusti fylldes kontoret av nya tankar, krafter och härligt engagemang. Satsningen på nya medarbetare har medfört att vi nu har en fantastiskt Kundsupport, vi har fler kundansvariga, fler säljare och en senior Tech Lead på plats hos oss.

IT-framstegen har under året varit många. Sådant som inte syns utåt men är otroligt viktigt för vår framfart är interna processer kring releaser, bugghantering, rutiner kring analys, krav och test, osv. Vår Produkt- och Utvecklingschef Kristin Kaasen som anslöt till Colix i maj har under sitt första Colix-år gjort underverk som redan påverkar oss positivt. Att Kristin nominerades till Årets IT-kvinna 2022 var inget som förvånade oss men som gjorde oss mycket stolta. 

Förutom allt som inte syns har vi även lanserat flera viktiga IT-features till våra kunder. Årets kioskvältare är vår nya digitala hantering av överträdelserapporter för åkerier och transportbranschen. Med den produktutvecklingen började kunderna ringa oss istället för tvärtom (det gillar vi). Vi har även ändrat vår onboarding av nya användare i kundapparna och i årets sista IT-release kom även vår nya Chatt ut till världen. IT-teamet har verkligen briljerat i år.

Vårt säljteam har aldrig låtit säljklockan slockna under hösten. Vi har kortat våra säljprocesser rejält och inte bara ökat kundstocken utan också kunnat välkomna allt större kunder till oss. Kund & produktionsteamet har därmed även startat igång rekordmånga nya kunder under hösten. Även här har vi jobbat hårt med effektiviseringar – både för oss och för kunderna. Inga kunder vill lägga veckor på att köpa IT-verktyg så vi gör det enkelt för dem med få möten och avstämningar och lanserar idag en färdig mobilapp och webblösning inom fyra veckor från första kontakt med oss.

Vår marknadsföring har under året också nått bredare och längre. Det märks i att vi nu har kunder över hela landet och även har många inkommande demoförfrågningar från potentiella kunder. Vi jobbar alltmer med produktdemofilmer och digital annonsering och kundutskick. Vi märker att Colix börjar bli ett alltmer känt varumärke bland våra utvalda kundsegment.

Vi har nått ytterligare två viktiga milstolpar under året då vi kunnat presentera en integration mot Idha Online (en stor aktör och leverantör inom åkeri- och transportnäringen) och efter en noggrann granskning blivit, som enda mobilapp för medarbetare, utvald förmånspartner till Sveriges Åkeriföretag. Därtill har vi lanserat ett samarbete inom revisionsvärlden där vi står för tekniken bakom ISQMonline.

Guldkornen är många men bäst i år är ändå utan tvekan den fantastiska stämningen och Colix-kulturen. Team Colix är det mest sammansvetsade team jag någonsin jobbat med och det är tveklöst det som ligger bakom min långa uppräkning över 2022-års framsteg. Jag lyfter på min lilla hatt och tackar var och en av er – Jesper, My, Linn, Sara, Hampus, Agnes, Nadya, Peter, Olivia, Jesper, Kristin, Isak, Jens, Sandra, Jimmy, Andreas och Ebba. Ni är stjärnor!

2022 var helt klart året då ketchupeffekten började smyga sig på, en effekt jag gärna ser mer av nästa år. 2023 – nu är det upp till bevis!

/Therese

PS. Vill du bygga Colix tillsammans med oss? Just nu letar vi nya kollegor – en försäljnngschef, en systemtestare och en VD- och marknadsassistent. Läs mer här…

Inläggets författare

Therese Lundstedt

Therese är en prisad företagsledare, bland annat utsedd till Framtidens kvinnliga ledare. Hon har genom åren drivit flertalet bolag som VD och som styrelseledamot och har stor erfarenhet från att driva tillväxt, digital försäljning, förändringsarbete, ledarskap och hållbarhet. Ämnen hon även föreläser om. Therese är VD för Colix.
[/et_pb_column][/et_pb_section]