Bolag – allt är inte siffror och KPIer
När man bygger ett tillväxtbolag med SaaS-modell så pratar man väldigt mycket om sifforna, tillväxttakten och KPIerna. Det är inte konstigt – för att kunna ge investerarna och kunderna bang for the buck så krävs det att vår resultaträkning stärks samtidigt som vår produkt ständigt förbättras, kassan räcker och KPIerna visar på stadig (och helst hysteriskt) snabb tillväxttakt. Men det är inte i siffrorna jag letar tecknen på hur det går för Colix.
Vis av ett antal bolagsbyggar-vändor letar jag idag istället tecken på att vi är på rätt väg i vardagen och i människorna. Jag vet av erfarenhet att det likaväl kan vara de mindre förändringarna, lösningarna och framstegen som i slutändan blir det stora. Dessutom beror det på vilket engagemang och tempo medarbetarna har, och hur många i organisationen som håller tempot och som är genuint engagerade, som gör tillväxten reell. Under första halvåret 2024 så har jag därför på min ”resultaträkning” för Colix följande topp 10:
- Förändrat arbetssätt hos vårt app-byggarteam som effektiviserade deras arbete med flera 100%
- Ökad merförsäljning inom vår eftermarknad
- Nytt arbetssätt, team och tempo i säljteamet
- En senior testare på plats med embryon till automatiserad testning på väg
- Två fokusdagar – Grit & Grind – som ledde till att utvecklingsteamet satte ovärderliga low hanging fruits som nådde våra kunder på rekordtid
- En chat som upphandlades och implementerades på nolltid (utan min inblandning!)
- En uppbyggd inbound-strategi för vår marknadsföring och kommunikation som levererar leads som konverteras till kunder på en avsevärt kortare tid än våra outbound-aktiviteter
- Tidigare churnade kunder har återvänt tack vare en avsevärt bättre produkt och vårt numera starka varumärke inom utvalda kundsegment
- Nya kunder som lämnar konkurrenters lösningar tack vare att vi levererar kunden en nyckelfärdig produkt – en viktig och beslutad strategi som nu bär frukt
- En ledningsgrupp som äger Colix problem och framgångar tillsammans – med samsyn och ödmjukhet för varandras utmaningar
Det är i vardagen kriget avgörs. Det är därför jag kan känna samma tillfredsställelse när jag ser två ledningspersoner samarbeta kring frågor som egentligen ligger utanför deras ansvar som när säljklockan ringer. Eller så sitter jag och myser på lunchen när jag hör två utvecklare diskutera vårt fokus på eftermarknad eller när jag ser kollegorna peppa varandra över teamgränserna på Slack. Egentligen så handlar framgångsrika bolag bara om att inte lämna något åt slumpen – att orka förändra, vilja vara bättre, jobba mer, inte ge sig, se till att leverera och att varje dag göra något i företaget bättre idag än igår.
Den förbättringsviljan och engagemanget går inte alltid att mäta i KPIer men den ger resultat. Idag och på sikt. Det är därför det jag kommer att fortsätta leta efter i höst när semestrarna är över.
Hur ser din resultaträkning ut för årets första halvår?
Inläggets författare
Therese Lundstedt
Therese är en prisad företagsledare, bland annat utsedd till Framtidens kvinnliga ledare. Hon har genom åren drivit flertalet bolag som VD och som styrelseledamot och har stor erfarenhet från att driva tillväxt, digital försäljning, förändringsarbete, ledarskap och hållbarhet. Ämnen hon även föreläser om. Therese är VD för Colix.