Flexbuss är ett av många bussbolag som nu väljer Colix

Vi på Colix har flera hundra kunder som köpt och skapat sin medarbetarapp tillsammans med oss. Efter några år av aktiv bearbetning av transport och åkerisektorn har nu bussbolagen seglat upp som ny snabbväxande kundgrupp. Senast i raden av busskunder är Flexbuss som kommer att ha upp till tusen användare av sin Colix-app.

Vi har frågat My som är ansvarig för våra kunders approduktioner och Joakim som är Colix försäljningschef om Flexbuss app och om bussbolagen och deras appbehov.

Joakim, Colix försäljningschef och My, ansvarig för Colix approduktion

Hej My, berätta om Flexbuss och deras app!

– Flexbuss är ett stort och proffsigt bussbolag som vi har haft en riktigt fin dialog med hela vägen. De kommer börja med att lägga till ca 700 användare från start, men de växer snabbt och kommer nog att bli ytterligare några hundra användare under nästa år.

– När det kommer till funktioner i deras Flexbuss-Colix-app så kommer de bland annat dela dokument, addera formulär för diverse inrapportering, skapa nyhetsflöden, hantera överträdelserapporter och ta emot registrering av ärenden som sedan exporteras vidare till deras ärendehanteringssystem. Ganska vanliga funktioner om man ser till våra andra buss- och åkerikunder. De kommer att börja i lite mindre skala och sedan växa i funktionalitet efterhand som personalen tar till sig appen. Smart, tycker jag.

– Självklart får de också sin egen logotyp, sina färger och bilder i appen, precis som alla Colixkunder.

 

Vilka integrationer och tilläggstjänster kommer Flexbuss medarbetare kunna använda via Colix-appen?

– Flexbuss kommer att nyttja hela fyra integrationer och tilläggstjänster:

· Vår nya integration för TransPA som de kommer använda för att synka sitt personalregister med Colix-appens användarregister. På så sätt slipper de hålla dubbla register över sina medarbetare.

· Vår tilläggstjänst för att hantera, kommentera och signera överträdelserapporteringen från leverantören Idha Sweden direkt i Colix-appen.

· En Sharepoint-integration för att synka dokument mellan sin app och Sharepoint så att förarna når viktiga dokument via mobilen var de än befinner sig.

· Integration mot SummeraSupport, Flexbuss ärendehanteringssystem, som låter deras anställda rapportera in ärenden direkt i appen som sedan exporteras till SummeraSupport.

”Det är ju dessutom ett bevis på att vår produkt passar utmärkt även för bussföretag, inte bara för åkerier. Den senaste tidens tillströmning av bussbolag som nya kunder är såklart också tecken på det.

Vad är skillnaden mellan Colix lösning för bussbolag och säg andra typer av bolag såsom åkerier, Joakim?

– Skillnaden är inte särskilt stor då behoven som företag med utspridda medarbetare har faktiskt är snarlika. Sedan har vi ju både mindre och större bussbolag som kunder och vilka funktioner som efterfrågas av mindre bolag kan vara andra än de My just beskrivit i Flexbuss fall. Vi anpassar ju alltid apparna efter varje kunds exakta behov och önskemål så ingen app är ju den andra helt lik även om tekniken i bakgrunden är densamma.

 

Hur kommer det sig att intresset för Colix applösning är så stort från bussbolag just nu?

– Nyheten att ett så stort och välskött företag som Flexbuss valt att bygga en medarbetarapp med oss på Colix ger såklart ett ökat intresse från fler bussbolag.

– Det är ju dessutom ett bevis på att vår produkt passar utmärkt även för bussföretag, inte bara för åkerier. Den senaste tidens tillströmning av bussbolag som nya kunder är såklart också tecken på det. Förutom Flexbuss har vi ju redan bussföretag som Gimo Buss, Luleå Lokaltrafik, Tomas Buss och Westin Buss som kunder. Vi ser såklart fram emot att hjälpa ännu fler med en bussapp under 2024!