Colix och Idha gör det möjligt att överträdelserapportera direkt i mobilen

Therese Lundstedt, VD för Colix.

Överträdelserapportering av kör- och vilotider är en hantering som gett många åkerier gråa hårstrån, mycket extra administration och i vissa fall även dryga böter från Transportstyrelsen. IDHA Sweden och Colix gör nu gemensam sak och har tillsammans tagit fram en lösning som gör att idha Onlines kunder kan hantera sina överträdelserapporter direkt i mobilen genom Colix åkeriapp.

Vi på IDHA arbetar alltid för att underlätta för våra kunder och Sveriges åkerier. Tack vare samarbetet med Colix blir det nu ännu smidigare att ta emot, kommentera och signera överträdelserapporter från idha-Online direkt i förarnas egen mobil, säger Jonas Weiss Sandström, IDHA Sweden AB.

Colix åkeriapp har ett 100-tal åkeri- och LBC-kunder på den svenska marknaden. Med dagens produktlansering får de kunder som även är kunder hos idha-Online en automatiserad lösning där överträdelserapporterna hämtas från idha-Online och direkt sänds till förarens Colix-app. Föraren uppmärksammas på att hen har en rapport att hantera genom en pushnotis. Direkt i mobilappen kan föraren kommentera överträdelsen och signera denna med BankID. Företagets administratör kan i en översikt se vilka överträdelser som skett under perioden, vilka som hanterats och signerats och vilka som fortfarande kräver hantering. Den signerade överträdelsen lagras i Colix och kan tas fram och visas vid eventuella granskningar.

– Vi jobbar nära åkerier och lastbilscentraler i vår produktutveckling på Colix och har identifierat hanteringen av överträdelserapporter som den process som tar mest kraft och tid från svenska åkerier idag. Vi är därför glada att kunna presentera denna nyhet och samarbete med Idha då vårt mål är att hjälpa alla åkerier att effektivisera sin administration och framför allt göra det möjligt för förarna att ta med sig kontoret ut på vägarna för att underlätta deras vardag, säger Therese Lundstedt, VD Colix.

Colix lanserar även möjligheten att jobba proaktivt med utbildning kring överträdelserapportering i sin åkeriapp där varje åkeri själva kan lägga upp filmer, texter och frågor för att säkerställa att alla förare också löpande påminns och utbildas inom detta viktiga område.

Dokumentationen kring både utbildningsmomenten och överträdelsehanteringen finns lagrad i Colix-appens administrationsdel och kan visas upp eller exporteras vid behov såsom vid granskningar eller intern revision.

För frågor,

Therese Lundstedt, VD Colix
therese.lundstedt@colix.se
070-230 24 06

Jonas Weiss Sandström, VD IDHA Sweden
jonas@idha.se
060-789 25 70

Om Colix åkeriapp
Fler än 100 åkerier och transportcentraler använder idag Colix åkeriapp. Appens upplägg och innehåll har tagits fram tillsammans med representanter från åkeri- och transportbranschen. Åkeriappen hjälper alla förare ute på vägarna som behöver ha kontoret med sig i fickan för att kunna sköta delar av sitt arbete och underlättar all HR-administration för deras kollegor på kontoret.
Idag återfinns bland andra Malmö LBC, Transportcentralen i Halland, Samuelssons Åkeri, JKP Åkeri, Pohjanen & Ström och Arons Åkeri i kundskaran som stadigt växer. Colix har fler än 200 kunder i även andra kundsegment och är ett snabbt växande mjukvaruföretag som utgår från Växjö i Småland. Läs mer om tjänsten för mobil hantering av överträdelserapportering här.

Om IDHA Sweden AB
IDHA Sweden AB utvecklar och säljer mjukvarulösningar för att stödja åkerier och verkstäder i deras hantering av digital färdskrivardata. IDHA tillhandahåller produkter och tjänster för att ta hand om både flöde och lagring av färdskrivardata, från läsning av färdskrivare och färdskrivarkort till lagring och förädling i form av rapporter och analysverktyg.