Inte ett år till!

Sitter du precis som jag just nu upp till armbågarna med bokslutsadministration, löneadministration, legal administration, semesterskulder, sjukanmälningar, VAB-anmälningar och all regelverksefterlevnadsadministration? Ett nytt år för alla företagsledningar är helt enkelt här.

Tänker du då som jag: inte ett år till! av administration som skulle kunna skötas så mycket mer effektivt?

 

Jag älskar att driva mindre och medelstora företag, att få dem att växa, att effektivisera dem, vända dem från nära konkurs till lönsamhet och tillväxt och att öka dess försäljning och marknadsandelar. Charmen är att det allt som oftast finns så mycket att förändra och göra vilket gör en rejäl förändring möjlig och ofta kan det göras snabbt.

Nedsidan med mindre och medelstora bolag är dock resurserna. Resurserna är ofta små sett till pengar och få sett till antal händer, särskilt när det gäller administration kring ekonomi, HR och legala frågor. Allt detta ansvar landar oftast i VDs eller företagsledningens knä. Det gör att tiden som skulle kunna läggas på nya affärer, nya strategier, bättre ekonomistyrning och så vidare istället läggs på administration. Det är därför jag ofta predikar att det är ännu viktigare för mindre och medelstora företag att orka ta tag i administrationssurdegarna och digitalisering en gång för alla än för stora företag som ändå har så många händer på plats.

Att verkligen bena ut vilka processer företaget behöver och att sedan införa ett arbetssätt för dessa som sparar tid, inte tar mer tid, är helt enkelt affärskritiskt i dessa bolag. Min erfarenhet är också att digitalisering ofta är svaret för att få en långsiktig effektivisering och nya arbetssätt att fungera. För att få alla medarbetare ska orka ändra sina rutiner måste det bli enklare att följa de nya processerna, enklare att göra rätt och att sköta sitt jobb. Då krävs en smart, smidig och digital lösning.

Mitt nuvarande jobb som VD på Colix innebär att jag varje vecka får följa företag som digitaliserar sina HR-processer, många delar av regelefterlevnad och även andra ordning-och-reda-uppgifter när de köper en Colix-app för just detta. Jag får följa åkerier, byggbolag, industribolag och alla andra sorters företag (ofta med utspridd medarbetarskara) ta sina, ibland, allra första digitala steg med en medarbetarapp för HR-admin, rapportering, osv.

Fascinerande är att jag även får se hur enkelt deras medarbetare tar sig an deras medarbetarappar och börjar följa de nya rutinerna. Hur det kan vara så? Jo, för att medarbetarna idag sköter allt annat i sitt liv direkt i mobilen. Hur man ska göra i en digital värld är inte längre en fråga när det gäller digitala arbetssätt utan snarare hur man kan göra ännu mer av jobbet, rapporteringen och processerna digitala. Jag skulle säga att detta gör att det inte längre finns några branscher som inte är mogna för digitalisering.

Det är därför viktigt att vi så här på början av ett nytt år orkar lite mer, att vi orkar ta tag i allt som inte fungerade ifjol och faktiskt hittar nya sätt att arbeta på annars sitter vi här om ett år igen med samma bekymmer och ännu fler gråa hårstrån.

Jag slår såklart ett slag för att du borde överväga att köpa in en Colix-app till ditt bolag (är du nyfiken kan du boka en demo här). Det är en fröjd att slippa alla sms, mail, utrop och oklara rapportvägar, MEN gör hur du vill bara du inte skyller den uteblivna digitaliseringen på att ditt bolag är för litet eller under året säger att du inte hinner affärsutveckla eller sälja mer för det gör du – OM du förändrar all administration och digitaliserar mer nu. Jag lovar!

/Therese

Inläggets författare

Therese Lundstedt

Therese är en prisad företagsledare, bland annat utsedd till Framtidens kvinnliga ledare. Hon har genom åren drivit flertalet bolag som VD och som styrelseledamot och har stor erfarenhet från att driva tillväxt, digital försäljning, förändringsarbete, ledarskap och hållbarhet. Ämnen hon även föreläser om. Therese är VD för Colix.