Pengar och människor

Jag brukar alltid säga att driva bolag handlar bara om två saker: Pengar och människor. Det gäller att öka intäkterna samtidigt som man har stenkoll på de pengar man har och så håller man medarbetare och kunder nöjda. Gör man ”bara” detta så går resten av bara farten. Efter 16 år som VD och styrelseledamot inom vitt skilda branscher vill jag hävda att detta påstående faktiskt stämmer. Och ja, oavsett bransch.

 

Och pengar och människor är precis det det har handlat om på Colix under årets sex första månader nu när det är dags att avlägga halvårsrapport. Jag skulle säga att detta halvåret också har varit Colix första halvår där hela bolaget är igång och vi har börjat arbeta på det sätt vi siktat och strävat mot.

Låt oss börja med pengarna. När man, som Colix, har en relativt välfylld kassa är inte de ekonomiska framstegen allt men i min bok så är det a och o att alltid hålla koll på hur man i vår fas taktar mot våra långsiktiga mål. Ser man till det viktigaste målet för oss, vår abonnemangsstock (vårt ARR) så taktar vi på fint då den växt mer än 30 procent sedan årsskiftet och hela 80 procent under det senaste året sedan vi stängde Q2 ifjol. Samtidigt mer än dubblar vi vår försäljning i år i jämfört med Q2 2022 och har redan passerat hela fjolårets försäljningsintäkter under 2023s sex första månader. Så det går framåt! Kostnadssidan har vi självklart stenkoll på. Min sambo hävdar att jag börjar bli smålänning, dvs snål. Jag motsätter mig detta å de bestämdaste när det gäller allt annat än Colix kostnader. Där är jag sunt snål. Som jag ser det så sliter man som tillväxtbolag för varje krona in, då får kronorna inte bara segla ut utan eftertanke.

Men så till människorna. Bakom siffrorna gömmer sig det som verkligen räknas, nämligen kunderna. Vi har fått hälsa Dagab, HNT Transport, Jetpak Oskarshamn, Westin Buss och ett tjugotal övriga nya kunder välkomna till Colix sedan nyårsraketerna small av. De och våra befintliga kunder har nu dessutom chansen att addera ännu en viktig funktion i sin app, nämligen vår nya tilläggstjänst. I början av april lanserade vi vår andra tilläggstjänst för våra kunder, en funktion för Visselblåsning. Visselblåsning är ett nytt lagkrav i Sverige för företag med fler än 50 medarbetare. Ett klockrent tillägg i våra medarbetarappar som flera kunder redan köpt till och nu börjar använda.

Under årets sex första månader har våra befintliga kunder även fått massor av andra uppdateringar i sina Colix-appar. Vårt utvecklingsteam jobbar för fullt med att både förbättra befintliga lösningar samtidigt som de lanserar nyheter. Vissa kan anses som små vid första anblick men är otroligt viktiga för användarvänligheten och känslan i apparna. Jag är faktiskt extra stolt över att vi har ett utvecklarteam som verkligen sätter sig in i kundernas vardag och är måna om att apparna ska vara enkla och intuitiva att använda. Även detta är ett måste för att vi ska fortsätta ha så många nöjda kunder som vi har idag.

Men, vi vill såklart ännu mer. I höst kommer vi satsa ännu mer på att hjälpa våra befintliga kunder att addera ännu mer nytta i sina appar. Vi vet att de kunder som kommer igång och låter allt fler processer flytta in i deras Colix-app både får en bättre och enklare jobbvardag men att de såklart också är nöjdare med den produkt de köpt av oss. Så kundnöjdheten som alltid varit viktig för oss får stå ännu mer i fokus i höst. Det, tillsammans med en sjujäkla nyförsäljning är planen för att växa ännu mer under kommande halvår.

Men medarbetarmänniskorna då? I ett tidigare blogginlägg beskrev jag viktiga nycklar för att få tillväxtbolag att växa. Att se till att VD och andra nyckelpersoner inte blir flaskhalsar i organisationen var i blogginlägget en av mina viktigaste käpphästar. Införandet av Colix nya ledningsgrupp var därför en av de viktigaste stegen hittills i år som jag är säker på kommer att snabba på vår tillväxt, påverka vår produkt positivt och göra våra kunder och medarbetare nöjdare. Att ledningsgruppen dessutom består av en spännande mix av erfarenhet och unga Colix-talanger tycker jag känns extra roligt och är en bra försäkring för att inte fastna i gamla tankar och hjulspår utan möjliggör att nya tankar och idéer kommer fram. Jag ser fram emot att utmanas av massor av nya sätt att se saker! Och att kanske bidra med lite erfarenhet där det behövs också.

Förutom att My, Hampus och Linn fått utökat ledningsansvar så har vi även välkomnat vår nya deltids-CFO, Magnus Söderberg, till Colix som redan nu är igång och avlastar mig med alla frågor kopplade till ekonomi, löner, uppföljningar, rapportering och KPIer. Ljuv musik för mig som trivs allra bäst när jag får lägga mest av min tid på framåtblickande frågor såsom försäljning, marknad och kund-frågor snarare än bakåtblickande rapportering. För att öka på takten framåt har vi dessutom anställt en ny digital marknadsförare, en IT-utvecklare, en kundansvarig och en supportperson. De tre senare börjar på Colix i augusti. Då blir det hallaballo!

Som du märker så växer vi på alla bredder. Sedan jag började på Colix för snart två år sedan så har vi gått från att vara sju heltidsanställda till att vara 17 medarbetare samtidigt som vår kundstock också växt med flera 100-procent under samma tidsperiod (väldigt många fler människor att hålla glada alltså. Vojne!). Så att vårt tidigare kontor blivit för litet på de här två åren är ingen överdrift. Därför passade vi i juni på att också flytta till nya, större och fräschare lokaler. Vi har nu plats för alla nya kollegor, bättre mötesrum för alla digitala möten vi har med våra kunder och en bättre yta för att äta lunch, fika och fira tillsammans i en och samma lokal. Jag är säker på att dessa lokaler kommer att främja det viktigaste av allt: vår Vi-känsla. Den dag vi börjar dela upp oss i silos och inte har koll på varandra så skulle jag säga att det är dagen när Colix tillväxttakt börjar sjunka och det börjar bli riktigt tråkigt att jobba hos oss.

Och tråkigt får det faktiskt inte vara. Det är något som jag och Colix grundare är rörande överens om. Vi bygger Colix för att det är kul att bygga framgångsrika bolag och framgångsrika ska vi bli. Det krävs bara att vi gör jobbet varje dag och det är vi redo att ta tag i, men först lite semester för teamen. Det är alla mina fantastiska kollegor väl värda. Sen siktar vi på två nya spännande kvartal innan vi kan summera 2023.

Önskar er en riktigt fin sommar och en höst fylld av människor och pengar!

/Therese

Inläggets författare

Therese Lundstedt

Therese är en prisad företagsledare, bland annat utsedd till Framtidens kvinnliga ledare. Hon har genom åren drivit flertalet bolag som VD och som styrelseledamot och har stor erfarenhet från att driva tillväxt, digital försäljning, förändringsarbete, ledarskap och hållbarhet. Ämnen hon även föreläser om. Therese är VD för Colix.