Jetpak blir mer digitala med en Colix-app till alla förare

Många av Colix kunder inom transportsektorn är traditionella åkerier men på senare tid har även allt fler transportbolag av annan karaktär såsom distributions- och budfirmor fått upp ögonen för en Colix-app till sina medarbetare. Flera av dessa återfinns i Jetpak-gruppen där Jetpak Blekinge/Kristianstad har varit först ut med en medarbetarapp. Vi hoppade därför in i bilen och drog till Ronneby för att fråga Patrik och Jörgen där, om hur de använder sin app och hur den avlastat dem i vardagen.

Jetpak Blekinge/Kristianstad har funnits och drivits av Patrik Nilsson sedan 90-talet. Patrik och kompanjonerna Jörgen, Jesper och Per-Åke har idag 25 fordon och ca 30 förare som dagligen ser till att alla deras leveranser når mottagaren snabbt och smidigt. När vi är på besök kommer dagens leverans till huvudkontorets lager. Snabbt lastas pallarna av lastbilen och delas upp i mindre godsdelar och packas in i mindre fordon för fortsatt leverans runt om i Blekinge. Med sig har alla förare den nya Jetpak Blekinge-appen.

Vi passade på att ställa tre frågor till Patrik om hur de använder appen och hur den underlättat deras vardag.

Vad innehåller er medarbetarapp idag?
Vi har ett nyhetsflöde där vi informerar medarbetarna om alltifrån nya scheman, påminner om tidrapportering och om nya rutiner och utbildningar vi behöver genomföra å våra kunders vägnar.

Dessutom har vi den smidiga chattfunktionen där medarbetarna kan kontakta varandra eller oss på kontoret och ett kontaktregister med allas uppgifter så att det går snabbt att ringa upp varandra.

Vi låter även medarbetarna rapportera in sina arbetade timmar som löneunderlag i ett enkelt formulär vilket underlättat lönehanteringen och gjort den digital.

I appen kan våra medarbetare även rapportera in skador på gods eller fordon samt avvikelserapportera olyckor, tillbud eller andra arbetsmiljöproblem.

Ni träffar era förare nästan varje dag, hur kommer det sig att ni ändå använder er Colix-app till internkommunikation?
Kommunikation är svårt och viktigt. Även om vi träffar förarna så är det svårt att informera om exempelvis nya kundrutiner på ett sätt som gör att de kommer ihåg exakt hur de ska göra nästa gång de ska använda sig av den nya rutinen. Istället för att lägga ut lappar i fikarummet kan vi nu posta informationen i appen som föraren alltid har med sig i jobbvardagen och då lätt kan fräscha upp minnet på plats vid leverans till och med.

Just när det gäller kundrutiner så kan ett fel eller en miss från vår sida dessutom i vissa fall också innebära att vi inte får betalt för körningen. Därför är det toppen att vi både kan lägga upp nya rutiner och att förarna kan gå för att läsa dem och signera när de förstått så att vi på kontoret kan hålla ordning på att alla tagit till sig ny information och viktiga rutiner.

Jörgen och Patrik på Jetpak Blekinge/Kristianstad tillsammans med My från Colix

Har ni hittat några fler användningsområden för appen efter att ni använt den ett tag?
Vi anställer varje år ganska många nya sommarjobbare. Här ser vi att en medarbetarapp med all viktig information i fickan kommer att göra stor skillnad i år.

Vi har inom Jetpak också krav från centralt håll att vi dokumentation både arbetstid och raster. Detta har blivit en smidigare hantering sedan vi gjorde den digital i vår Colix-app.

Sedan intervjun gjordes har Patrik och Jörgens gruppkollegor G:sons Åkeri i Norrköping och Jetpak Oskarshamn också hoppat på Colix-tåget. G:sons Åkeri använder sin Colix-app för fullt medan Jetpak Oskarshamn står i startblocken. Där kommer Nadya på Colix hjälpa Stefan Johansson att skapa en unik medarbetarapp just för Jetpak Oskarshamns behov men självklart kommer de även att snegla på lösningen som just nu används för fullt i Blekinge.

Är du nyfiken på hur en medarbetarapp för ditt företag skulle kunna bli? Boka en demo nedan så visar vi och berättar mer.