Vart är vi på väg?
Den välkända frasen är lika aktuell hemma i TV-sofforna som i företagsvärlden. Dagens informationssamhälle där all information finns att hitta och tillgå enkelt via ett tryck på telefonen har även gjort våra medarbetare mer vetgiriga. En utveckling som blir till en rejäl krock i de företag som inte ännu hittat ett sätt att arbeta med sin internkommunikation. Internkommunikation prioriteras lätt ner i tuffa tider när konjunkturen viker och kunderna sviker men jag skulle säga att det är just i dessa stunder som den är som allra viktigast att vårda och att arbeta aktivt med.
Precis som på TV-programmet så är det som medarbetare viktigt att få ledtrådar om sin arbetsplats ofta och löpande för att kunna engagera sig i resan och förstå både vad som krävs av dem själva men också för att ibland förstå vilka utmaningar bolaget (och chefen) står inför.
Dessutom kan kommunikation kring positiva framsteg också lugna medarbetare som är rädda att bli av med jobbet. Jag pratade med en av Colix kunder när byggkonjunkturen började vika och hon berättade att de börjat dela med sig av information om alla deras nya orders och byggen de vunnit i sitt nyhetsflöde som nådde alla medarbetare och att den lilla förändringen hade skapat ett lugn inom teamet då de svart på vitt kunde se att företaget fortfarande var anlitade och skulle tjäna pengar i närtid. Något som är ännu värre än dåliga tider är ju att duktiga medarbetare väljer att söka nya jobb och försvinna just då, och kanske är det just det de gör om de lever i tron att deras jobb kan vara i fara. Att kommunicera i tid är ett billigt sätt att motverka sådana avhopp.
Det man alltid ska passa på att använda är dessutom just sina bästa medarbetare och deras kompetens när det kommer till att ändra arbetssätt eller för att hitta bättre lösningar, nya kunder eller smartare sätt att lösa problem. Om du bjuder in medarbetarna till att känna till dina och företagets utmaningar så har du också en chans att få de bästa lösningarna levererade på köpet. Att få bidra är dessutom något som alla mår bra av och som brukar skapa mersmak. Det gäller bara att få informations- och engagemangs-snöbollen i rullning.
För att göra det hela ännu mer intressant så är det också fastlagt att transparenta och kommunikativa företag både är och ses som mer moderna än motsatsen. I de tider när vi alla slåss om talangerna, oavsett bransch, så blir en aktiv interkommunikation också ett ess i rockärmen för att se till att rekryteringen går lättare och ert rykte blir bättre på talangmarknaden.
Vad är baksidan med internkommunikation då kanske du undrar? Ingen, säger jag. Tiden, säger många företagsledare jag pratar med. Allt ska hinnas med. Och ja, det är alltid svårt att få tiden att räcka till som företagsledare men som vanligt är det bara en tydlig prioritering som löser den ekvationen, inte att inte förändra sitt arbetssätt när det behövs och jag skulle säga att internkommunikation är år 2023 ett måste inom alla branscher – vi jobbar ju trots allt med och för människor.
Att kommunikation via en lapp i fikarummet eller information en gång i månaden på ett stormöte inte är effektivt eller framgångsrikt behöver jag knappast säga i en tid där all information konsumeras via pushnotiser i mobilen eller via snabba nyheter på nätet. Är din arbetskraft mobil så bör såklart även din internkommunikation vara det. (Tur att det finns företag som jobbar just med sånt 😉 )
Slutsatsen är enkel – informerade medarbetare är mer benägna att engagera sig i sitt arbete och i företaget där de jobbar. Är det något man behöver i tuffa tider så är det ju just engagerade medarbetare. Så frågan är alltså inte om du hinner jobba med interkommunikation utan om du har råd att inte göra det?