”Colix-appen gör våra byggarbetsplatser säkrare”

Colix har många byggföretag i olika storlekar som kunder. Beroende på företagens verksamhet används apparna på olika sätt i verksamheten. Tillsammans med den före detta entreprenadchefen Louise Qvarnström har Colix utökat funktionaliteten till att fungera även bra för underentreprenörer och företag som bedriver projekt och entreprenader med större krav på hög säkerhet och kvalitet samt för att hålla kontakten inom teamet och med de utspridda medarbetarna ute på byggarbetsplatserna.

Vi har ställt fem frågor till Louise som arbetat som entreprenadchef på företag som Urbangreen och Vegtech kring vad hon ser är det största värdet med att använda en Colix-app i sina projektteam.

Vad skulle du säga är det största värdet som en Colix-app bidrar med i byggbranschen?
Jag tycker att säkerheten går före allt. Jag är otroligt mån om att se till att mina medarbetare arbetar säkert, beaktar uppsatta riskanalyser och tar hand om varandra ute på jobb. Genom att låta medarbetarna checka in i appen varje morgon och där påminna om att agera säkert, att tänka på varandra och följa uppsatta rutiner och alltid rapportera eventuella tillbud känner jag att jag tack vare Colix Byggapp kan göra lite mer varje dag för att se till att alla kommer hem tryggt och säkert till sina nära och kära varje kväll.

Att både upprättandet av riskanalysen och egenkontroller går att göra direkt i appen och att man därtill kan ladda upp bilder, att dokument och ritningar kan läsas, checklistor och rapportering kring tillbud, och äta-hantering kan fyllas i och skickas in smidigt direkt i mobilen är också något jag uppskattar tillsammans med andra smarta funktioner som helt klart också ökar nivån av säkerhet ute på projekten.

Det finns ju många verktyg och system som byggbranschen använder sig av. Vad ser du är största skillnaden mellan dessa och en Colix-app?
Jag ser tre stora skillnader:

1. Många system är skapade för oss som spenderar mest tid på kontoret, få är skapade med de som är ute på jobben i åtanke – det är Colix byggapp. Byggappen gör det lättare för alla yrkesarbetare att sköta sin administration och rapportering, vilket såklart i slutändan även underlättar mitt och arbetsledarnas jobb som behöver få in massor av information och data från projekten.

2. Colix Byggapps nyhetsflöden är perfekta för att hålla kontakten med alla medarbetare som man sällan träffar. Genom korta inlägg som når alla kan man uppmärksamma medarbetare som jobbat över inför en deadline, informera om en ny order eller en lyckad besiktning eller berätta om andra roliga händelser. Kommunikation är viktigt, särskilt för sammanhållningen. Tack vare appen når informationen dessutom fram tack vare pushnotiser direkt i mobilen. Dessutom får det grabbarna att känna sig sedda i vardagen.

3. Att man själv inte behöver importera all information, rutiner, data, etc in i appen utan att Colix bygger upp allt helt och hållet åt sina kunder tycker jag är toppen. Alla som jobbar som entreprenadchefer eller arbetsledare vet att tid till ny administration sällan finns eller är knapp. Därför är det så skönt att få en nyckelfärdig app som går att börja använda direkt. Dessutom får man en kundansvarig och en supportavdelning att vända sig till när man vill ändra något eller lägga till fler delar i appen. Sen är det ju extra kul att appen har företagets logotyp, färger och bilder. Det skapar helt klart en vi-känsla.

Louise Qvarnström

“Många system är skapade för oss som spenderar mest tid på kontoret, få är skapade med de som är ute på jobben i åtanke – det är Colix byggapp. ”

Till vilket typ av byggbolag passar Colix Byggapp, skulle du säga?
Alla bolag oavsett storlek som vill ha bättre koll – bättre koll på säkerheten, på äta-hantering, på klädbeställningar, på upplärning av nya medarbetare, på byggarbetsplatsernas rutiner, på körjournalerna, på materialuttag från lager och bilar, osv.

Vad ersätter Colix Byggapp enligt dig?
Vissa projekthanteringsverktyg behöver man ändå men smidigheten för medarbetarna som inte har en dator eller tillgång till alla mappar och information är slående med Colix Byggapp.

Och inte att förglömma all uppföljning, rapportering och kommunikation som idag sker på papper. Äntligen slipper man fylla pärmar med information, sätta upp informationslappar och sitta och knappa in tider, data och rapporter för hand från papper till dator. Smidigt och känns modernt!

 

Läs mer om Colix Byggapp här: colix.se/byggbolag och boka en digital demo för att se hur andra företag löst sina utmaningar i en Colix-app.

Boka en Colix Bygg-demo med oss!

Hundratals byggföretag och åkerier har gått från papper och penna till att låta medarbetarna använda sig av en app under arbetsdagen. På 20 minuter visar vi dig hur en Colix-app fungerar och exempel på hur era branschkollegor använder sin byggapp.

Demon är digital och kostnadsfri. Boka genom att fylla i formuläret nedan så hör vi av oss på studs!