Vad du gör i september avgör allt
Har du också sagt de klassiska orden ”Så skönt med höst då allt drar igång igen”? Inför hösten brukar man planera för att genomföra massor av förändringar och tänker att det nu är dags att orka ta itu med alla projekt som inte hanns med i våras eller ifjol. Det som skiljer agnarna från vetet är om man faktiskt tar itu med de där projekten eller låter det gå ytterligare år. Jag skulle till och med drista mig till att säga att det är hur man prioriterar just i september som påverkar hur ditt företag slutligen kommer att stänga helåret och vad årets resultat faktiskt blir. Så hur prioriterar man då rätt?
Vill du få samma resultat du alltid fått gör du som du alltid gjort. Vill du få ett nytt resultat måste du göra på nya sätt. Det är ett klassiskt uttryck som stämmer och som alltför få anammar i sina företag. Inte sällan pratar jag med företagare som inser att de borde nå ut till medarbetarna med kommunikation, feedback och på så sätt inkludera dem mer i företaget. Istället för att börja kommunicera och testa sig fram fastnar de i tanken på hur jobbigt det blir att i framtiden att hinna med ännu en uppgift, vilket gör att de missar den potentiella förbättringen som kan ske av mer kommunikation i ett företag. Eller varför inte ledarna som lägger alldeles för mycket tid på administration, som stansar in blanketter och dokument i excel och andra databaser trots att de vet att det finns verktyg på marknaden som skulle spara dem massor av tid och som de dessutom även tittat på. De känner att de inte har tid att sätta sig ner och ta ett beslut. Tid som alltså förmodligen hade sparats in bara på en förmiddag i framtiden med rätt verktyg på plats.
När det finns så fina vinster i både tid och pengar att nå genom förändring så kan man fråga sig varför det då sker så lite av den varan? Förutom rädsla för förändring och medarbetarnas reaktioner på nyheter så handlar det allt som oftast om att alla redan har fullt upp. Man har fastnat i Fullt upp-fällan. Denna livsfarliga fälla som inte gör att man någonsin kommer till rätta med problemområden, digitaliserar eller förändrar organisationer osv och därmed också får svårt att växa som företag. Genom att bara anställa fler händer som gör som ni alltid gjort blir det bara fler i företaget som har fullt upp.
Därför har jag största respekt för de företagsledare som orkar bryta upp invanda mönster, orkar lyfta blicken och i september faktiskt tar tag i projekten man vet kommer spela stor roll för sitt företag och medarbetarna. Som med så mycket annat så handlar det egentligen bara om att bestämma sig. Men det är inte så bara.
Jag och mina kollegor jobbar varje dag med att hjälpa branscher såsom åkeri, transport och bygg att gå från att arbeta med papper och penna som arbetsredskap till att bli digitala och införa digitala arbetssätt. Vi pratar varje dag med företagare som vill ändra gamla arbetssätt men som inte alltid vet var de ska börja. Trots att de ofta har massor att göra och ofta är operativa själva i sina företag så förstår de att gamla arbetssätt måste förändras både för att mäkta med nya regelverk och krav från omvärlden men också för att vara relevanta för nya generationer som ska anställas och som inte vill backa bandet och jobba med pärmar, papper och pennor som främsta verktyg i arbetsvardagen. Modigt! Och smart.
Jag blir väldigt inspirerad av att också se hur måna ledarna är att medarbetarna ska få lära sig Colix-appen och dess funktioner och vill att de ska få komma med input och känna sig inkluderade. Precis som alla förändringar bör ske. Förutom att jag blir inspirerad så blir jag också väldigt glad när kunderna hör av sig och berättar vilka oväntade vinster som också kommit utifrån förändringen. Häromdagen var det ett byggbolag som fick beröm av inspektören vid en arbetsplatsrevison just för att de kommunicerar digitalt med alla medarbetare. På Elmias stora lastbilsmässa fick vi träffa massor av förare som berättade hur deras vardag blivit smidigare och enklare. En företagsledare i åkeribranschen pratade om ett ”före och efter Colix-appen” när det gäller vad de lägger tid på i företaget. Istället för att som tidigare ta emot samtal från förarna som saknar information för att göra sitt jobb eller att på söndagarna gå runt till alla åkeriets lastbilar för att byta informationsblad i personalhandbokspärmarna så kunde de nu lägga tid på andra viktiga frågor. Förhoppningsvis kan de fortsätta förändra sig och därmed få ännu bättre marginaler och bli ett ännu mer välskött bolag.
Förändring kräver lite kraft, lite tid och ibland några slantar i investeringar men tänk om du och ditt företag också hittar en app, ett verktyg eller ett arbetssätt som ni också kommer att prata om som ”Före och efter X”. Vilka vinster det ger. Så – med några dagar kvar i september så har du fortfarande chansen att besluta vilka projekt som inte ska vänta ännu ett år på att genomföras. Vilka väljer du?
Inläggets författare
Therese Lundstedt
Therese är en prisad företagsledare, bland annat utsedd till Framtidens kvinnliga ledare. Hon har genom åren drivit flertalet bolag som VD och som styrelseledamot och har stor erfarenhet från att driva tillväxt, digital försäljning, förändringsarbete, ledarskap och hållbarhet. Ämnen hon även föreläser om. Therese är VD för Colix.