Ett åkeri i framkant

Familjeföretaget Samuelssons Åkeri grundades 1981 och har idag ca 110 medarbetare. De brukar säga att deras kombination av att vara gamla erfarna rävar med ungas kämpaglöd gör dem framgångsrika och att de inte har några gamla sanningar som inte går att ompröva. Det visade de med besked när de skapade sin åkeriapp tillsammans med Colix.

Genom att blanda Samuelssons åkeris kunskap om sina egna processer och behov med Colix tekniska kompetens har företaget kunnat digitalisera flera av sina mest kritiska processer och lyckats göra dem mobila på riktigt. I deras åkeriapp  hittar man överträdelserapportering, skaderapportering, personalhandbok, nyhetsflöden, ledighetsanmälningar, ärendehantering för verkstaden, med mycket mera.

Vi har ställt 3 snabba frågor till Johan Samuelsson, vd på Samuelssons Åkeri.  

 

Varför kände ni på Samuelssons åkeri att ni behövde en mobilapp?
Vi hade ett behov att kunna sammanställa personalrelaterade dokument som policies och personalhandböcker och behövde dessutom hitta ett bra sätt att tillgängliggöra det för all personal, helst ville vi hitta en digital lösning med tanke på vår verksamhet som rör sig ute på vägarna och i verkstäderna. När vi kom i kontakt med Colix visade det sig att de kunde bygga ihop vår tidigare manuella värld in i en digital applösning.

Vad använder ni er Colix-app till och vad är det bästa med er app?
Nu har alla våra medarbetare tillgång till viktiga dokument, rapporter och flöden oavsett om de befinner sig ute på vägarna, på kontoret eller i verkstaden. Det är ett väldigt viktigt steg för oss.

Vi hanterar idag viktig administration såsom rapportering av överträdelser av kör- och vilotider, skador på gods och fordon eller olyckor och tillbud direkt i appen. Det har sparat oss massor av tid och gör samtidigt att vi följer regelverket på ett bättre sätt. Då vi dessutom signerar alla viktiga dokument och avtal med Bank-ID direkt i appen så många av våra processer blivit avsevärt mycket smidigare än tidigare. Nu har vi koll på våra dokument samtidigt som vi sparar mycket tid.

Jag gillar också att allt innehåll i appen kan styras efter olika behörigheter vilket gör att utvalda medarbetare och chefer hos oss kan få pushnotiser eller mailnotiser när exempelvis viktig överträdelserapportering och andra inrapporteringar eller ansökningar görs.

Sen har mina inlägg i nyhetsflödet blivit populära. Det är ett bra sätt att nå ut till alla medarbetare med senaste nytt, beröm eller viktig information.

 

Jag gillar särskilt att Colix-appen är nyckelfärdig men samtidigt skräddarsys så att vår app har vår egen design vilket gör den till helt vår egen

Är ni nöjda med samarbetet med Colix?
Vi är supernöjda med lösningen som sådan och framförallt med engagemanget som teamet på Colix visat när de tar sig an våra frågeställningar och förvandlar våra behov till en digital applösning.

Jag gillade särskilt att Colix lösning är nyckelfärdig men samtidigt skräddarsys så att vi får vår egen logotyp, färger, bilder och så vidare som gör att appen är helt vår egen vilket också bygger stolthet internt.

I förlängningen har vårt samarbete med Colix blivit större än bara vår egen app. Vi på Samuelssons åkeri jobbar nu tillsammans med flera andra åkerier, lastbilscentraler och transportbolag tillsammans med Colix för att vidareutveckla dessa appar för oss på vägarna. På så sätt blir vår egen lösning bättre och bättre för varje vecka som går och vi kan hjälpa andra företag att bli mer effektiva, mobila och digitala. 

 

Boka en demo

Digitala tjänster och produkter som våra kan vara ganska svåra att förstå sig på. Därför visar vi dig gärna andra kunders mobilappar vi byggt. Det brukar vara det bästa för att ge dig en känsla för hur en app för dig och ditt företag skulle kunna se ut. En digital demo tar ca 30 minuter. Boka genom att fylla i formuläret eller genom att maila Linn direkt.

linn.karlsson@colix.se