Ökat engagemang och bättre onboarding hos Aloud

Aloud är ledande i Norden inom design och installation av skräddarsydda tekniklösningar som harmonierar med inredning, arkitektur och miljö. Ljusstyrning, motoriserade gardiner, audiovisuella lösningar, dolda TV-hissar, säker IT, säkerhet och övervakning är några av företagets specialistområden. Totalt har företaget 25 medarbetare.

Vi har ställt några snabba frågor till Melina Wallén, Digital manager på Aloud om vilka de största vinsterna med en Colix-app är.

 

Melina Wallén, Digial Manager på Aloud.

Hur kommer det sig att ni har en Colix-medarbetarapp på Aloud?
Vi är ett bolag som arbetar med skräddarsydd hem-automation och är unika med att vi en ”one stop shop”. För att kunna leverera detta har vi anställda för alla olika faser av våra projekt, vilket innebär att en stor del av bolaget ofta arbetar utspritt, ute på projekt och att vi inte ser varandra dagligen. I takt med att bolaget växte och vi blev fler anställda föddes idén att vi ville ha en kommunikationskanal för att enkelt nå ut med nyheter i koncernen till alla medarbetare. För oss var det viktigt att kanalen var separerad från vår mail för att undvika att skapa en osund mailkultur och då kom Colix in i bilden.

Vad använder ni appen till idag?
Vår Colix-app är i ständig utveckling både vad gäller dess innehåll och användningsområden, men idag använder vi den främst som en kommunikationskanal för interna nyheter samt som en samlingspunkt för information som medarbetarna behöver i vardagen, likt kontaktuppgifter och rutiner.

 

”Samarbetet med Colix har varit strålande – de är alltid supersnabba att hjälpa till på bästa sätt”.

Har appen underlättat för er i vardagen?
Absolut! En av de bästa funktionerna vi tagit fram utöver nyhetssidan är en flik för onboarding av nya medarbetare. Där har vi samlat information till nyanställda såsom checklistor som underlättar deras första tid, samt en specifik sida med kontaktuppgifter och bild på alla medarbetare. Just av den anledningen att vi ofta inte är samlade i grupp då alla är runt på olika projekt kan det vara klurigt som nyanställd att få en översikt på vem som arbetar med vad. Vi har märkt en stor skillnad i tryggheten det skapar för de nyanställda att de alltid har den viktigaste informationen med sig och nära till hands i appen.

Vad tycker era medarbetare om Alouds Colix-app?
Mycket bra, att vi har lyckats separera intern kommunikation från mailkorrespondens är väldigt uppskattat. Vi har även regelbundna avstämningar internt för att få insikt i vad medarbetarna uppskattar med appen. Efter senaste avstämningen fick vi synpunkter på att det skulle vara trevligt med mer interaktion i appen, då hjälpte Colix oss att ta fram möjligheten att gilla och kommentera i nyhetsflödet vilket blev väldigt bra och har ökat interaktionen kring vår internkommunikation.

Har samarbetet med Colix fungerat bra?
Det har varit strålande! Då vi har arbetat med Colix en längre tid hade vi från början endast en kontaktperson, men i takt med att företaget växer har dem utvecklat en supportavdelning. Både då och nu har responsen alltid varit supersnabb och behjälpliga om vi behöver assistans med något i appen.

Psst…
Läs mer om hur ditt företag kan få er egen Colix-app med egen logotyp, färger och innehåll här

Melina och Oscar på Aloud.

Boka en demo

Digitala tjänster och produkter som våra kan vara ganska svåra att förstå sig på. Därför visar vi dig gärna andra kunders mobilappar vi byggt. Det brukar vara det bästa för att ge dig en känsla för hur en app för dig och ditt företag skulle kunna se ut. En digital demo tar ca 30 minuter. Boka genom att fylla i formuläret eller genom att maila Linn direkt.

linn.karlsson@colix.se