”En Colix Bygg-app är precis vad byggbranschen behöver”

Colix har blivit ett starkt varumärke inom den svenska åkeri- och transportsektorn. Nu börjar Colix Bygg-app synas allt mer. Vi har ställt fem frågor till Colix VD Therese Lundstedt som själv varit verksam inom byggbranschen, om hur det kommer sig och vilka skillnaderna är mellan Colix Åkeri-app och Colix Bygg-app.  

Colix har under många år vuxit med kunder inom åkeri- och transportsektorn. Nu börjar allt fler byggföretag bli kunder och Colix Bygg-app syns i olika kampanjer. Hur kommer det sig? 
Ända från Colix start så har många olika typer av företag varit kunder hos oss, och mest framträdande har åkeri- och byggsektorn varit. Med tanke på konjunkturen och vårt behov av att fokusera på ett kundsegment i taget så blev åkeri det segment vi valde att fokusera på först. Samtidigt har all funktionalitet i vår tekniska plattform passat båda segmenten hela tiden, eller egentligen alla typer av företag. Nu när vi har flera hundra åkeri- och transportkunder känner vi oss mogna att approchera byggbranschen ännu mer. 

Vad skulle du säga är det främsta skälet för byggföretag att ha en Colix Bygg-app till medarbetarna? 
Jag var ju själv VD för ett byggföretag innan jag började som VD på Colix och ett av skälen varför jag tog det här jobbet var just att jag såg vilken nytta en byggapp hade gjort i min dåvarande verksamhet och att en Colix-app är precis vad byggbranschen behöver. Det främsta skälet till det skulle jag säga är kommunikationsmöjligheterna. Jag tror på att arbeta mycket med information och kommunikation i mina företag för att låta medarbetarna veta hur det går, för att dela ut beröm offentligt och för att kunna peppa mycket.

Under min tid i byggbranschen använde jag mig av mail, what’s app-slingor och andra varianter av kommunikationsverktyg men inget av varianterna blev riktigt bra då medarbetarna tvingades att blanda privata meddelanden med jobbkommunikation. Med ett nyhetsflöde i Colix-appen får alla informationen samtidigt och påminns om nyheter genom pushnotiserna. Dessutom kan man se vilka som läst informationen vilket är lika viktigt i de fall informationen är viktig eller kritisk för medarbetarna.

Sen skulle jag också välja att nämna möjligheten att påminna om säkerhetsfrågor ute på byggena såsom egenkontroller, inrapportering om tillbud, osv. Samma sak med arbetsmiljöfrågor, att alla medarbetare hittar alla rutiner, policys, regelverk och utbildningar på ett och samma ställe. Även projektinfo underlättar mycket om man är ett företag som anställer många nya eller tar in underentreprenörer. Genom att bjuda in dessa nytillkomna hantverkare till appen där de hittar de all info de behöver direkt så kan man som projekledare eller arbetsledare spara tid genom att skippa ett tiotal sms eller mail.

Vilka är likheterna och skillnaderna mellan åkeriföretag och byggföretag?
Likheterna är många, den främsta är att medarbetarna är utspridda på olika byggen eller projekt och på vägarna vilket gör att man som ledning sällan träffar alla medarbetare samtidigt eller ens varje vecka. En annan viktig likhet är kravet på säkerhet och arbetsmiljö som även kan medföra stora viten vid inspektioner och revisioner. Vid dessa inspektioner får många av våra kunder idag beröm för sina appar, vilket känns väldigt kul och som ett viktigt kvitto för att apparna verkligen bidrar. 

Colix VD, Therese Lundstedt i sin tidigare roll som VD för det gröna byggbolaget Urbangreen. 

Skillnaderna skulle jag säga att medarbetarna på åkerier och transportbolag ofta gör ungefär samma arbetsuppgifter varje dag medan byggbolag fokuserar mer på projekt vilket gör att de har krav på att både ha generell info och projektspecifik info i sina Colix-appar. Bygg har också mer behov av checklistor och rutiner inför slutavsyn och besiktningar och rutiner kring ändringar och tillägg (ÄTor) som passar bra att ha i mobilen.

Vilka typer av byggbolag har ni som kunder idag?
Vi har faktiskt många olika typer, vilket är extra skoj. För att nämna några har vi större byggbolag som GBJ Bygg och PH Bygg samtidigt som vi har mindre såsom MG Bygg och Granflo Bygg. Därtill har vi plåtslagare, elinstallatörer, husbyggare och ventilationsföretag. Då vi skräddarsyr alla kunders appar så spelar exakta verksamheten och antalet medarbetare mindre roll. Alla våra kunder får ju de funktioner och det innehåll som just de vill ha och behöver i appen.  

Vad gillar byggbolagens medarbetare mest med Colix-apparna?
De allra flesta jag träffat brukar säga att de verkligen gillar att känna sig inkluderade, att informationsgivningen är bra och rolig att följa. Att appen har företagets egna logotyp, färger och bilder skapar en Vi-känsla som ofta nämns. Många nämner också såklart att det är smidigt att all information de behöver för jobbet och för sin anställning finns på ett och samma ställe.

Är du nyfiken på hur en byggapp för ert företag skulle kunna utformas? Kontakta oss så visar vi dig hur andra branschkollegor resonerat och hur de använder sina Colix-appar idag. Här kan du boka en demo.