Dagab lanserar sin Colix åkeriapp med ett storslaget mingelevent för sina chaufförer
Logistikföretaget Dagab har skapat en åkeriapp tillsammans med Colix och valde att slå på stort och lansera sitt pilotprojekt på självaste Alla hjärtans dag med utbildningar, tårta, ballonger och support på plats från Colix. Det blev en otroligt lyckad dag och start på Dagabs åkeriapp.
Sedan logistikföretaget Dagab bestämde sig för att genomföra ett pilotprojekt och skapa en åkeriapp från Colix för sina förare på ett av sina geografiska områden, de som utgår från deras logistikcenter i Bålsta, har arbetet gått på högvarv. Genom ett fint samarbete mellan Dagabs projektgrupp och Nadya Mouwafak Ghassan, som kundansvarig på Colix, har en unik Dagab-app skapats där deras chaufförer enkelt och smidigt kan nå information och kontaktuppgifter som de dagligen behöver för att utföra sitt arbete.
I appen når de bland annat viktig kundspecifik information såsom telefonnummer, adresser, lossningsförhållande och bilder som kan underlätta vid utkörning till kund. De kan även läsa information kopplad till sina fordon exempelvis om kylaggregat, färdskrivare, checklistor och annan fordonsinformation. Dessutom kan de hantera, kommentera och signera överträdelserapporter som är en viktig del av regelverket kring Kör- och vilotider. Som grädde på moset kan de även ta del av viktig information i nyhetsflöden, se utbildningsvideos och hitta telefonnummer till kontoret, verkstäder och arbetsledare.
– För oss var det viktigt att appen togs fram både med och för våra chaufförer. För att presentera appen för alla våra chaufförer valde vi att arrangera ett event tillsammans med Colix där vi var tillgängliga på plats på logistikcentret för att hjälpa chaufförerna att komma in appen, svara på frågor och visa dem alla funktioner, säger Louize Ehdwall, utbildningsansvarig på Dagab.
Dagabs åkeriapp för chaufförerna i Bålsta har som utgångsläge cirka 200 användare. För att lansera appen och hjälpa alla chaufförer igång arrangerade de ett öppet hus-event på Dagabs logistikcenter i Bålsta. Lokalen fylldes med ballonger och tårta och förarna bjöds in för att få hjälp med att komma igång och logga in första gången, mingla med tårta och kaffe, ställa frågor, lyssna på en genomgång av appens olika delar och innehåll samt vara med och tävla om fina priser.
“Konceptet med ett mingelevent har verkligen funkat för oss och jag kan varmt rekommendera andra företag att göra samma sak, det blir ett roligt och lättsamt sätt att få engagerade medarbetare” säger Louize Ehdwall, utbildningsansvarig på Dagab.
Bläddra för att ta del av bilder från eventet
För att engagera förarna att titta runt på appens alla sidor hade vi tillsammans skapat en uppstartstävling där gömda bokstavshjärtan skulle lokaliseras i appen för att därefter sättas samman till ett ord. Tävlingen innehöll även frågor om användarvänligheten, Dagabs fyra kärnvärden och vad man gillade mest med appen.
Ett team från Colix var även på plats för att delta på eventet, svara på frågor och hjälpa förarna in i sina appar.
– Dagabs engagemang för att skapa en app som innehåller allt det som chaufförerna behöver i vardagen tillsammans med det fina uppstartseventet är ett av de bästa sätt jag sett ett företag lansera sin åkeriapp på. Det var otroligt roligt att vara på plats och träffa alla Dagab-chaufförer och att få deras positiva feedback, säger My Gustafsson, ansvarig för Kund & Produktion på Colix.
Är du nyfiken på hur en åkeriapp för ert företag skulle kunna utformas? Kontakta oss så visar vi dig hur andra branschkollegor resonerat och vilket resultatet blivit. Här kan du boka en demo.