Colix överträdelserapportering

Hantera överträdelserna direkt i mobiltelefonen

Att ha medarbetarna utspridda längst vägarna medför ofta en utmaning när det kommer till lagkraven för kör- och vilotider. Då många av våra åkerikunder har skrivit ut överträdelserapporter på papper och därefter postat eller jagat sina förare med dessa så har det tagit väldigt mycket tid från både administratörer och förare.

Colix åkeriapp gör det möjligt för förarna att hantera, kommentera och signera dessa överträdelser direkt i mobilen. De sparas ner i appen och administratören ser enkelt vilka rapporter som signerat och vilka som väntar på hantering.

Hur går det till?

Vi på Colix samarbetar med Idha Online. Det innebär att alla transportbolag som använder Idha Online för sina överträdelserapporter kan få dessa till sin Colix åkeriapp per automatik på ett förutbestämt datum varje månad. Använder ni inte Idha Online laddar ni upp era rapporter i Colix admin-vertyg.

Genast går en pushnotis ut till anslutna förare som direkt i mobilen klickar på notisen, kan läsa rapporten, kommentera överträdelsen och därefter också signera med BankID. Administratören kan se vilka rapporter som är signerade/osignerade samt ta fram rapporterna vid en eventuell granskning.

Ta en titt på demofilmen för en bättre förståelse för hur detta fungerar i praktiken!

 

Glöm inte det proaktiva arbetet

En viktig del av lagkraven kring kör- och vilotider avser hur transportbolagen arbetar proaktivt för att se till att överträdelser inte sker. Många av våra kunder inom transportsektorn har därför lagt in utbildingsavsnitt i sina Colix-appar. I utbildningsavsnitten kan man lägga in en video, text och några kontrollfrågor. Genom att användare skickar in sina svar med BankID så lagras tidpunkten för utbildningsinsatsen. Detta gör att ni också enkelt kan påvisa hur ni bedrivit ert proaktiva digitala arbete.

Boka en demo

Digitala tjänster och produkter som våra kan vara ganska svåra att förstå sig på. Därför visar vi dig gärna andra kunders mobilappar vi byggt. Det brukar vara det bästa för att ge dig en känsla för hur en app för dig och ditt företag skulle kunna se ut. En digital demo tar ca 15-30 minuter. Boka genom att fylla i formuläret eller genom att maila Linn direkt.

linn.karlsson@colix.se

Vad innehåller en typisk app för ett åkeri/transportbolag?

Överträdelserapportering av kör- och vilotider

Förarhandbok

Nyhetsflöde för viktig information som nya rutiner eller trevlig information som nya kollegor, fredagsfika, eller sommarfesten

Ansökningar om ledighet, sjukanmälan, anmälan till interna festligheter eller medarbetarundersökningar. 

Anmälan av skador på gods/frakt

Kundspecifik information såsom portkoder, ruttinformation, lastning och lossning och inrapportering av väntetider hos kund.

Kontaktregister

Onboarding av nya medarbetare med ex. godkännande av alla policies, signering av anställningsavtal och annan viktig information när man är ny på jobbet

Samuelssons åkeri i framkant

Genom att blanda Samuelssons kunskap om sina egna processer och behov med Colix tekniska kompetens har företaget kunnat digitalisera flera av sina mest kritiska processer och lyckats göra dem mobila på riktigt. I deras app som är anpassad för åkerinäringen hittar man bland annat skaderapportering, personalhandbok, ledighetsanmälningar och ärendehantering för verkstaden. Läs intervjun med deras VD Johan om varför han tog steget att bygga en digital lösning för allt HR-arbete.

Läs intervjun med Johan

Vi visar dig gärna

Digitala tjänster och produkter som våra kan vara ganska svåra att förstå sig på. Därför visar vi dig gärna vår demo och tidigare app- och webblösningar vi byggt. Det brukar vara det bästa för att få en bättre koll och känsla för hur slutresultatet skulle kunna bli för dig och ditt företag. En kortare demo tar 30 minuter och kan göras digitalt. Boka en så visar vi dig snabbt och lätt.

Boka en demo!

Hör av dig till oss

När man väljer nya teknikleverantörer vill man såklart inte köpa grisen i säcken. Vi vet, vi har varit i samma sits många gånger. Just därför har vi byggt ett helt team med fantastiska kundansvariga som står redo och som du mer än gärna får höra av dig till om du har frågor eller funderingar kring våra digitala lösningar, tekniken, bolaget Colix eller annat.

Hör av dig

Varför välja Colix?

Det finns massor av leverantörer när det kommer till app- och webblösningar. Vi tycker själva att vårt upplägg är både bra och schysst. Det är skapat för att vara kundvänligt på riktigt. Dessutom vet du som alltid vad du ska betala och vad du får hos oss. Som grädde på moset så får du Sveriges mest kärleksfulla support på köpet. Fler skäl om varför du ska välja Colix...

Läs mer