Varför bygga en medarbetarapp med Colix?

Vi på Colix välkomnar en mängd nya kunder varje månad. Ett av de senaste tillskotten är Ahnviks Papper och Nybloms Papper som är delar av NYAH-gruppen och som geografiskt finns i Borås och Kalmar.

Vi har frågat Christine Ottosson-Beausang, marknadskommunikatör på Ahnviks Papper och Nybloms Papper hur det gått till att skapa deras nya Colix-app och vad de ska använda den till. 

Christine Ottosson-Beausang, marknadskommunikatör på Ahnviks Papper och Nybloms Papper

Varifrån kom idén om att bygga en app med Colix?
Idén kom upp på en av våra medarbetarundersökningar, där några nämnde att en personalapp hade varit både en kul grej och ett uppsving för vår interna kommunikation.

Vilka interna processer var det som ni behövde effektivisera och förenkla för era medarbetare?
Efter att idén kläcktes hade vi en operativ workshop. Vår ägare nappade direkt på förslaget att modernisera oss med en medarbetarapp och såg fördelarna med att samla t.ex. verksamhetssystem, sjukanmälningar, policys, möjlighet att kommunicera med varandra inom de båda bolagen och skapa ett bättre band inom koncernen. Våra båda bolag är väldigt lika och att vara mer samspelta skulle bara förbättra vår företagskultur, något som vi såg att appen skulle kunna bidra till.

Vår ägare nappade direkt på förslaget att modernisera oss med en medarbetarapp och såg fördelarna med att samla t.ex. verksamhetssystem och möjlighet att kommunicera med varandra

Hur har det gått till, från början till slut, i processen att bygga en medarbetarapp med Colix?
Vår ägare och VD Kalle hade hört talas om Colix så han hörde av sig till Colix för att boka ett förutsättningslöst möte för att se vad ni kunde erbjuda oss. Det mötet blev bättre än väntat och det klickade direkt mellan er på Colix och oss på Ahnviks/Nybloms och arbetet kom igång direkt.

Hur tycker ni att samarbetet med Colix är?
Jag har haft mycket kontakt med Colix-My och hon är en riktig pärla! Alltid glad och hjälpsam, det finns inga problem när man ställer frågor och i princip allt går att lösa. Älskar personer som är på rätt plats på rätt jobb, och det är My! Att ni sedan både har en bra support och självhjälps-sidor gör arbetet mycket enklare.

På vilket sätt kommer ni att lansera appen till era medarbetare och hur tror ni att de kommer att reagera?
Vi har redan hintat om att en medarbetarapp är på g och nu är det bara finliret kvar för att vi ska lansera den på båda bolagen. Förhoppningsvis kan vi bjuda på lite god tårta och göra ett litet event av det. Vi tror och hoppas att detta kommer bli en succé och planen är att bygga upp appen i flera steg för att till slut ha en hel plattform där vi löser all intern kommunikation och verksamhetssystem. Enkelt för våra medarbetare och enkelt för administrering!

Är du nyfiken på hur en medarbetarapp för ert företag skulle kunna utformas? Kontakta oss så visar vi dig hur andra branschkollegor resonerat och hur de använder sina Colix-appar idag. Här kan du boka en demo.