“Vi kunde imponera på Arbetsmiljöverket tack vare vår Colix-app”

LG Karlsson Kranbil, även kallat Lasses Kranbilar, startade redan 1998. Lasse som grundade företaget hade då en kranbil och idag har företaget hela 18 medarbetare och 17 enheter. Deras Colix-app har underlättat det administrativa arbetet både för personalen på kontoret och för alla deras medarbetare som är ute på fält och som nu vet var de enkelt hittar all information de behöver under arbetsdagen.

Vi har ställt 5 frågor till Kristofer Hansen som är delägare på LG Karlsson Kranbil om deras Colix-app och hur den underlättat deras systematiska arbetsmiljöarbete.

Vad använder ni er Colix-app till idag?
Nummer 1 är helt klart att kunna hantera förarnas överträdelserapporter digitalt direkt i appen. Men vi använder appen även för att informera vår personal om viktig information som rör vårt arbetsmiljöarbete, nå ut med information snabbt och enkelt via nyhetsflödet och att kunna låta alla ta del av jourschemat enkelt och smidigt.

Vad ser ni som den största fördelen med att sköta det administrativa arbetet digitalt?
Den största fördelen för oss med detta digitala arbetssätt är att det blir så mycket enklare och effektivare. Arbetsmiljöverket kom på besök hos oss för att inspektera vårt arbete med den systematiska arbetsmiljön och de blev superimponerade av all information och rapporteringsvägar som vi gör tillgängligt för alla medarbetare i vår Colix-app och önskade att fler skulle ta efter. Appen är verkligen ett verktyg som vi kan lita på, luta oss mot och som på ett enkelt sätt visar att vi lever upp till alla regler och krav vi som företag lyder under.

“Arbetsmiljöverket kom på besök och de blev superimponerade av all information och rapporteringsvägar som vi gör tillgängligt för alla medarbetare i vår Colix-app”

Vad är den största skillnaden mot hur ni arbetade förut, innan Colix-appen gjorde entré?
Tidigare hade vi en pärm full med papper med information som alla behövde känna till och leva efter, en pärm som vi manuellt behövde uppdatera och sätta in nya papper i. Det arbetssättet var såklart otroligt krångligt och tidskrävande. Med appen är det mycket smidigare och de anställda vet att de hittar all information de behöver där istället.

Hur tycker ni det är att samarbeta med Colix?
Jag tycker det är roligt att jobba med er då ni är så snabbfotade och lyssnar på feedback. Det är inte som när man är kund till ett storbolag som är trögrodda, då allt tar så lång tid.

Hur tror du att andra företag skulle kunna dra nytta av en Colix-app?
Jag tror inte att alla förstår vilken otrolig nytta man kan ha av en Colix-app och hur smidigt det blir att sköta det administrativa arbetet digitalt istället för på papper, alltifrån avvikelserapporter till information och kommunikation.

 

Läs mer om Colix Åkeriapp här: colix.se/akeri och boka en digital demo för att se hur andra företag löst sina utmaningar i en Colix-app.